Alla inlägg under april 2012

Av Monica Lindén - 29 april 2012 19:30

Oj vad april månad försvann fort. Verkligen hög tid att
skriva i bloggen igen.

Det har ju hänt massor sen sist.

Först hann vi avsluta Spiras unghunds kurs hos den glada,
positiva Annica Annell på Adseke hundskola utanför Sösdala. Summering på det,
vi är superduper nöjda, jag och Spira. Jag kan förvånas av hur roligt hon
tycker det är träna    . Hon har ju en kanon energi den hunden och om man lyckas
kanalisera den in i träningen så går det så himla bra. Hon tröttnar inte i
första taget och jag menar att få ha lyxen att ha en hund som vill vara med
matte till 99 % och som kommer när man kallar och verkligen väljer att hellre
leka med matte än bry sig om andra , det är GULD säger jag. Sen måste jag nog
få säga att ju mer jag är ute bland hundar och hundfolk så inser jag, hur
mycket JAG har lärt mig och ja utan att skämmas, jag är STOLT    över mig själv
och det kan ingen ta ifrån mig. Man har alltid att lära förvisso men det är kul
att man själv märker att det går framåt. För några dagar sen läste jag på FB
att Jonna ( en av vår träningsgrupp) hade anmält sig till fortsättningskursen,
HUJEDA MIG, vi höll på att missa den kursen, det var till att anmäla på
direkten och som tur var fanns det en plats kvar. Vi vill ju gärna fortsätta
med dem vi gått ihop med, Jonna och hennes voffsing är kuliga tycker vi. Så den
15 maj drar vi igång igen och vi längtar dit.

   För ca 3 veckor sen
var jag, Magica, Malin, Vera, Sofie och Ariel på Ringträning i Kungsbacka hos
Gerard Oshea. Jag och Magica har kämpat på dem här 2 åren och vi har tyckt att
vi gjort ett ganska bra jobb. Det som varit lite si och så har ibland varit att
hon inte alltid verkat tycka det var jippidodo, hon har ibland hängt lite bakom
mig och inte velat ta ut stegen och inte varit så taggad. Redan efter ett tag
på den kursen så såg man hur kul hon hade och hur mycket hon gillade det. På
söndagen hade jag en helt ny magisk Magica. Jäkla anamma så taggad hon var och
ställde upp sig med en upprest hållning och ni vet när dem liksom bara väntar
på att SNART     händer det nåt, med andra
ord riktigt på G. Det var så in i norden kul, och som nån kompis sa, det är
många medelålders tanter som blir helt galen och småkära i Gerard, ja jag kan
nästan men bara nästan förstå det, killen är ju helt klart charmig och kul men
eftersom man inte är nån medelålders tant så blev det inge med det, men
fortsättningen ska vi såklart gå och Spira ska ju också få gå den kursen. Vi
har tyvärr inte hunnit träna på detta så mycket sen vi var där men dem få
gånger vi gjort det så syns det ju helt klart på Magica en rätt stor skillnad
sen innan.

    Sen skulle matte
och husse till Brasilien mitt i alltihop. Och det värsta med det var att vi var
tvungna att lämna våra älsklingar. Nu har vi turen och ha bästa dottern Therese
samt goa Pernilla och dem tog sig an våra busfrö. Magica fick ju också bo ihop
med lilla gårdshunden Pixie och sin kille leonberger Boogie. Spira fick ju bo
med briarderna Kaycee och Hermes.    

Fine så långt. Vi skulle åka måndag morgon klockan 5 så dem
skulle levereras på söndagkvällen. Pga av tidsbristen fick köra iväg vars en
hund. Husse tog Magica och jag for till Broby med Spira. Jag lämnade av hela
packningen med mat, koppel, sele, godis och gud vet vad jag hade packat ner och
kände att det INTE var läge att stanna och dra ut på avskedet. Jag sa hejdå
ganska snabbt och började köra hemmåt igen. Ja jag kom väl ungefär 25 meter
innan jag bölade    som en stucken gris. MIN LILLLA SPIRA hur i hela friden skulle
jag fixa detta? Magica är mer självständig så det har inte känts så farligt innan
men helt obegripligt störttjöt jag som om värsta tragedin hade inträffat hela
vägen hem pga Spira och jag hade kunnat vända bilen på momangen och hämtat
tillbaks henne. Ja det var nästan orealistiskt så ledsen jag var. Hur det var
så visste jag att hon skulle få det bra och jag tror hon hade ett underbart
äventyr hos familjen Lomming fick tom följa med platshussen till hans jobb och
plastmatten Pernilla tog med henne på massa kul hundträffar och bad      mm. Så inte
led hon något under tiden vi var borta inte. Magica trivdes bra i Gammalstorp
och vi fick tom höra att hon var en annan hund när inte vi var med
HMMM????  Nån gång fick hon åka hem till
Brogården till sonen Kenny som passade huset här och sova hemma. Hon hade
uppfört sig mycket väl förutom att hundbajs tydligen smakade najs och hennes
extra matte tyckte det var en smula äckligt eftersom hon dessutom gärna pussas.
ÖRK!!!!   

Jag hundarna hade det bra och själv fick jag ju nöja mig med
dem Brasilianska herrelösa hundarna som är både trevliga och riktiga kelgrisar.


När vi väl kom hem så var vår älsklingar hemma och väntade på oss och ja, dem
blev såååå glada och lika tokiga som vi av att få träffas igen.


    Nu denna helg har
vi varit i Örkelljunga på kennel träff. Eva Håkansson som har Trésor de Brie ordnade
en träff för sina hund köpare osv. Spira är ju en Tdb hund även om halva hon
(bakdelen) ägs av Berger la Mottes kennel. Här fick vi chansen att träffa en
del av hennes syskon bla, Minna, My, Millie och Mea. Jätte roligt att få se hur
dem ser ut och hur dem verkar och så få möta deras mattar och hussar. Där var
ju också en hel del andra hundar från andra kullar med som det var kul att få
träffa. Vi var nog (på en höft) ca 20 stycken som var där.

 Maria och Saiva, som
jag träffat tidigare bodde hos oss mellan lö/sö. Våra 3 hundar gick jätte bra
ihop, även om jag sällan låter dem träffas 3 åt gången då jag tycker att ofta
blir det lite för mycket hets, iallafall om Spira är involverad. På söndagen
fick Magica också följa med till Örkelljunga, vi tränade en del eftersom det
var 3 veckor sen sist. Hon var ganska bra på hugget och tyckte det var roligt
och det tyckte matte med. Jag och Maria tyckte vi skulle ha lite bus med så vi
bestämde att vi skulle en tävling. Förra året var vi på kennelträff med Berger la
Motte och då gjorde vi detta, en höll hunden och ägaren stod en bit bort,
mellan ägaren och hunden hade dem satt ut tre tallrikar med smaskiga mamma
Scans köttbullar, sen skulle man kalla in hunden och se om dem valde köttbullar
eller sin ägare. På den träffen hade jag bara Magica, ja och vad ska man säga?
Marianne höll Magica- jag kallade- hon sprang och snabbt som Blixten drog hon
rätt ner i en tallrik- jag kallade igen och innan nån ens hann blinka hade hon
rensat alla tre tallrikar. Japp så mycket för den matten. Ja ja dum är hon inte
och varför missa en köttbulle om man inte behöver tycktes hon tänka. Nu skulle
vi ju göra detta igen. Vi bestämde att kennelmatte Eva och hennes Inez skulle
lägga ribban för Tdb hundarna. Eva kallade och Inez sprang mot henne, hon var
framme så Eva kunde tagit henne när hon girade bak rätt till tallriken men vi
bestämde att Eva fuskade för hon sa ordet 
NEJ och det kan Inez. Men helt klart godkänd måste vi säga. Det blev
lite varierande resultat men dem flesta valde köttbullarna. Jag tänkte när jag
tog ut Spira att det kanske skulle funka men säker kan man inte vara. Eva höll
-  jag kallade och Spira sprang som om
hon hade turbomotor  rakt till matte. Hon
har en fart som är sanslös vid inkallning och matte är tydligast bäst i hel
världen. Japp hon kan man bara älska den lilla "rakethunden".

Sen var det ju Magica och hon har ju en näsa bättre än en
blodhund om det gäller köttbullar så jag hade inga större förhoppningar om att
hon skulle komma. Men tro det eller ej hon sprang rakt till matte utan att ens
titta på tallrikarna. DÅ blev denna matten stoltast i kommunen kan jag säga.
Lilla loppan  så glad man kan bli av så
lite. Ja det var verkligen en överraskning  och det är inte så att vi tränat en enda gång
men ska jag vara ärlig så kom jag på när jag körde hem att vi faktiskt har kört
en del med extern belöning och hon är duktig när vi kör det i träningen och
vissa saker vi tränar blir extra kul för henne när vi gör så. Då brukar hon
visa en helt annan attityd av nån konstig anledning.

Snart ska vi ställa ut igen och jag ser fram emot att se om
handlingen har blivit bättre.

Tack säger jag till familjen Lomming som passat Spira och
tack till familjen Jönsson som passat Magica i 2 veckor. Tack till Eva för en
kul kennelträff .

Ha det bra snart bär det iväg på nya äventyr.

Ovido - Quiz & Flashcards