Alla inlägg under maj 2013

Av Monica Lindén - 14 maj 2013 15:22

Visst är det så att man behöver en time out ibland. Man kör ju på, mest hela tiden och ibland snurrar det fasligt fort både här och där sen kommer det där ni vet -  hjulet snurrar fast hamstern är död   . Man funderar och funderar och försöker komma på hur/vad man ska göra för att må bra. Nu handlar detta inte direkt om mig utan mer indirekt, mina tankar och funderingar har varit vad vi (jag och hundarna) ska göra framöver, vad vi ska anmäla till och vad vi ska vara med på. Från års skiftet har det rullar på med hundarna, det har varit kurser och träning, hit och dit. Magsjuka hundar, lilla Spira som blev sjuk och fick ligga inne, vi har varit hos hundfysioterapeuthen, träningstävlat mm. Utställningar som kommer på löpande band. Ja inte blir det mindre om man säger så.


Spira är ju inte precis i utställningsform längre med tanke på att pälsen behöver ta sig och hon behöver växa till sig. Jag tänkte som så att hon ändå kunde få vara med för träning skull och anmälde henne till ett par stycken. Lite små jobbigt är det ju att fixa bådas pälsar innan och sen problemet när dem ska gå i samma klass. Därför blir Hässleholm förmodligen den sista utställningen på ett bra tag och det lär dröja innan ni får se bushunden i ringen. Förhoppningsvis kan vi komma tillbaks 2014 och då bättre, snyggare och pälsigare för med denna looken kommer man inte långt i ringen.

 

För Magicas del har vi några utställningar till innan vi avslutar säsongen. Om det blir som planerat kan det bli en parning i sommar och om det går vägen så lär det inte bli mer för henne heller i år. Då kan man ju undra vad man ska syssla med   .

Finaste Sara Cansund brukar säga att Magica är ett säkert kort, när hon lånat henne till junior handlingen. Jag vet ju att Sara känner massor av folk med hundar. Hon ställer ju ut andras titt som tätt på olika utställningar men jag tror hon gillar Brogårdshundarna för hon vill gärna låna dem när hon tävlar. Lilla showiga Spira ska ev ta över Magicas roll om det blir valpar, så får vi se kemin mellan Spira och Sara funkar (vilket jag inte har några som helst betänkligheter över) och i juniorhandling spelar ju hunden mindre roll eftersom det handlar om just handling. Med andra ord kanske ni ändå får se den lilla loppan på utställning och jag kan få följa med och få känna utställningsatmosfären iallfall. Redan på söndag kommer Spira att få följa med Sara till ringen. Inte helt fel att hon tränas av ett riktigt proffs. Ja jag är glad att jag har så fina vänner runt mig som faktiskt inte bryr sig om att jag INTE har ett liv - alltså ett liv förutom hundarna   .

Mitt hjärta klappar för mina underbara djur och det vi gör tillsammans och självklart klappar det för min familj också   .

  

Ja, passa på och busa och skita ner er för på lördag är dags igen för en genomgång av pälsen.

 

Tjing tjing på er.


Av Monica Lindén - 5 maj 2013 14:39

Vi åkte till Danmark och Roskilde igår på utställning. Finaste kennelmatte Eva Håkansson åkte med och ställde upp och sprang med Spira. Trevligt att komma ut och träffa alla som var där och få se lite fina hundar.

För vår del gick det sådär men det kunde å andra sidan gått sämre också. Jag ville lite mer med Magica men som sagt man får ju liksom inte bestämma själv   .

Spira fick VG vilket jag nästan räknat med så det var väl ingen överraskning precis. Hon är lite dåligt pälsad i huvudet för tillfället. Men hon fick ju ändå ganska bra kritik.

Feminine blck bitch, at the moment out of coat, especially on the head, dark eyes, correct mouth, adequate bone, good body, long tail, moves quite well.

 

Magica fick Excellent CK och blev 4 bästa tik.

Kritik

Bitch, good size and nice type, beautyful head, nice eyes, high set ears, good mouth, godd topline, angulations ok, tailset a little high, but correct carriage, nice coat, moves well.

 

Sen kom jag ihåg att jag har en hund som gör sig så mycket bättre på "röda" mattan inomhus än på en gräsplan ute. Jo faktiskt så är det så.

Nästa helg får vi se om det kan bli lite bättre.


Av Monica Lindén - 2 maj 2013 08:48

Tresor De Brie Mizz La Motte Noir, lilla Spira var på utställning. Resultatet blev ett VG med bra kritik.

Feminin, kunde ha kraftfullare mer typiskt huvud, bra hals, tillräckligt förbröst, tillräcklig kropp, bra propertioner, fin överlinje, tillräckliga vinklar, tillräcklig benstomme, behöver stabilare rörelser från alla håll.

Ska bli spännande och se hur hon kommer att utvecklas så småningom.

   Väl hemma tog vi ett träningspass och tränade bla bakdelskontroll och börjar till ingång i fotposition. I träningen har det börjat hända saker nu och jag tycker hon börjar kunna hålla mer fokus och något lugnare.


 


Ovido - Quiz & Flashcards