Alla inlägg under april 2013

Av Monica Lindén - 26 april 2013 08:37

  Är ju så nöjd med vår träningstävling på klubben igår. Förra året gav jag upp när det gällde lydnad med Magica   Hon var så trög och ville inte alls jobba som jag. Eftersom jag hade Spira som var så mycket mer på hugget så accepterade jag att jag nog hade en utställningshund i Magica för där kom hon till sin rätt och tyckte det var jätte kul i ringen. Vi gick en agilitykurs istället som var lite mer poppis.

   Sen efter sista löpet i december har vi börjat träna lite mer eftersom vi inte hade nån agilitykurs att gå under dessa månader. Av nån konstig anledning har det nu gått mycket bättre än förut   . Vissa dagar har jag tränat upp till 3 gånger även om 2 av dem varit kortare pass och det är precis som om vi tränat oss igenom det värsta.

    Linförighet och fritt följ har varit det värsta, förmodligen för att jag gjorde så många fel i början men också pga hennes oengagemang vid detta moment. Nu börjar det gå bättre.

   Igår hade jag ju minaa mål - att ha kul, att gå hela vägen ut på platsen och fixa det samt att klara sitta still på tandvisningen. Linförigheten hade jag inga som helst förväntningar på. Veckan som gått sen förra träningstävlingen har jag lagt ner själ och hjärta för att fixa läggande under gång. Vi har tränat och tränat och tränat. Snabba ligg, ligga när hon är bakom matte, framför, vid sidan och under gång. Det har suttit jätte fint men naturligtvis kände jag en osäkerhet eftersom hon misslyckades förra veckan och så gjorde vi det igen. Domaren tyckte jag sa kommandot lite tyst och behövde göra det lite mer alert. Det kanske ligger nåt i det. Det enda jag ångrar är att jag inte gav henne ett kommando till utan bara forsatte fram. Men det ska ALDRIG hända igen om vi ska ut igen,  lovade jag mig denna gång.

   Hur som helst hon var pigg och även om jag har större krav på linförigheten så småningom, så är jag jätte nöjd med hennes prestation i det. Ja det är inte klockrent men det kunde också varit mycket värre så för nu är jag supernöjd.

   Man ska inte heller glömma att det är näst intill omöjligt med lekbelöningar. Det enda som funkar är IBLAND kasta en boll - hon springer efter men tar inte den eller bryr sig när hon kommer fram, eller bara springa och skrika Hopp hopp, för övrigt har jag använt extern belöning som hon gillar och tusen olika godisar som färskfoder, frolic, korv, köttbullar, färdig grillad kyckling, kokt torsk, färdig strimlad skinka, lunga, torkad fisk, kattmat, typ Vov, pedigree äckliga rulle, små torra godisar, Cesar småhundsblötfoder You name it. Fy fan vad vi har kämpat   

Här har vi linförighet.

Apporten


  Hopp över hinder


  Min vackra utställningshund med apport i munnen som dagen till ära fick 161 poäng ocg blev trea av dem åtta ekipagen. Grattis till Petra och Saga, våra kompisar som vann och var med för första gången på träningstävling.

 
  

Av Monica Lindén - 19 april 2013 06:55

Vaknade tidigt idag, kanske pga den härliga känslan efter igår när jag och Magica var i Åstorp. Måste säga att som "gammal" tävlingmänniska har jag faktiskt saknat den där härliga känslan av att tävla. Spänningen, lite nerver och känslan av ett kvitto på att man gjort sitt jobb. Skillnaden mellan hund och vattenskidor är ju dock att man slipper stå och frysa på en brygga för att hoppa i vattnet kl 8,30 på morgonen.

   Egentligen har jag ingen tävlingsfärdig hund men målet med att prova var först att HA KUL, se om vi kunde komma in på en ganska okänd plan och ändå få nån fokus från Magicas sida och klara att göra nåt med den störning som trots allt uppstår.

   Det finns så många saker jag är nöjd med när det gäller denna hund just nu. Först och främst så har hon alltid varit så svår att få motiverad i lydnad, hon har tröttnat oerhört fort när vi tränat och som sagt har det funnits andra hundar på plan har det varit ganska omöjligt att få henne med sig. Under 2012 har jag tränat mer lydnad med Spira och med Magica, nästan bara kört lite fix, trix och så fick hon gå på agility eftersom hon gillat det bättre. Under vintern här har vi dock tränat lite och dem senaste tre veckorna har jag kört rätt friskt med henne på olika planer och med mer störning. Vissa dagar har jag gett mig på att köra två pass bara för att jag gav mig den på att klara av att träna mer.

   Det bästa med Åstorp var att man inte fick några poäng utan istället en bedömning på vad man gjorde, lite att tänka på helt enkelt. Vissa saker som jag tycker har kunnat funka innan gick väl sådär och andra som jag var osäker på gick bättre om man nu tittar resultatmässigt. Och vad kan man begära med en matte som aldrig haft en hund som hon tränat innan och jag kom på att enda gången jag sett en tävling var på Bäst i Väst i fjol.

   Dem orosmoln som funnits i mitt huvud har varit -Tänk om nån flyger på henne på platsen och om hon sticker iväg sådär hasta la vista och jag inte kan kalla in henne. Men  den biten gick ju trots allt bra. Vissa saker är ju lite konstiga som att visa tänder, om man sitter vid mattes sida istället för att stå som på utställning, så vill man upp och hälsa.

Linförigheten har aldrig varit Magicas starka sida. Svängar, helt om är lite jobbigt att få med henne men i transporterna har hon bättre attityd och ser ganska glad ut. Så bedömningen Tappar nos något, ser trevligt ut för övrigt är jag så nöjd med.

Inkallning med bedömning Snyggt, känns också fint då vi nästan aldrig tränar det.

Apport, hopp gick också riktigt bra.

Helheten Trevligt ekipage.

   Jag är så nöjd och glad och tyckte det var super kul. Min Magica är sänd från ovan brukar jag ju säga, eftersom hon kom till mig på ett lite märkligt sätt på Fars dag samma år min pappa hade gått bort. Igår mediterade jag en stund på mitt på dagen och så bad jag honom att hjälpa mig lite extra   . Fick en härlig känsla och kände en stark närvaro från min pappa och när jag kom hem sent igår så kom jag på att det var på dagen 4 år sen han gick bort. Så nog var han med mig min älskade pappa.       

 

  Nu "tuffar" vi på ett tag till medan energin hänger i så får vi se vart vi landar. Och så passar jag på och tacka bästa Sara som varit min inspirationskälla och bollplank. Kram på er.

Av Monica Lindén - 4 april 2013 09:14

ja vi får väl bjuda lite på oss, jag och Magica. Detta har vi bara gjort en gång förut utan störning till vårt försvar. Några moment från igår. Som sagt ett par hundar som kom in på planen under linförigheten och som Mia sa inte blev det bättre av mattes osäkerhet då. Mina tankar var ju såklart på fel ställe, och helt om marsch där var matte i sin egen värld (i hunden som kom in). Ja ja men hur som helst man får vara glad för det lilla och Magica var ju glad även om det blev lite si och så.


  Läggande under gång.

Inkallning, där kunde det väl varit bättre fart.


  Och så ett litet hopp.


   jag har heller inte tränat så mycket på vilka kommando jag använder, för det mesta är det faktiskt så att jag bara använt namnet när vi skullat göra nåt. dags att tänka på det nu kanske.

Vi tränar på helt enkelt :)


    

Av Monica Lindén - 2 april 2013 09:53

Jag och Spira tränar fritt följ. Här vill jag att hon ska söka sig in i position utan kommando, så vi kan träan transporten utan ingångar. Eftersom jag kastat mycket godis på marken letar hon gärna lite på marken efter klicket innan hon är tillbaks. För övrigt är jag ganska nöjd med detta här.

Här försöker jag få Magica att lyfta baktassen utan nån vägg eller dylikt bakom sig. Inte det allra bästa denna gången, dessutom tränade vi på planen där vi inte varit på länge så det var lite störning bara det. Men det kunde varit värre.


 

Magica är inte förtjust i apporten. Hon är väldigt slappkäftat tyvärr men det går lättare med lite fart. Här var jag nöjd med att hon tog den rätt i munnen och inte tuggade på den.


 
  

Ovido - Quiz & Flashcards