Direktlänk till inlägg 8 mars 2013

Det går framåt både med hundar och vårkänslor.

Av Monica Lindén - 8 mars 2013 11:22

Det är så gott att snön börjar smälta och asfalten kommer fram, nu kan man gå utan att känna sig som en sprattelgubbe och det dröjer inte länge innan solbrillorna kommer fram och man kan vara lite cool igen . Ja menar här i Verum möter man ju så himla många på sina promenader Öh eller?

   Spira är min hundsprattelgubbe, som säkert vet vid detta laget, hon är alltid glad och när man ska gå ut har hon sprungit runt i hallen som virvelvind och både jag och Magica har varit rent YRA i skallen innan vi kommit utanför dörren  . Så här tex jag går mot hallen - TJOFF kommer Spira, tar ner byxorna från kroken - Spira gör 3 varv i hallen , nu har Magica tröttnat på spektaklet och lagt sig vid dörren, tar på skorna - 8 rundor i vår gigantiska hall (NOT), försöker sätta på selar och halsband - Spira attackerar Magica och ger henne några frustrationsbett - tar på mig jackan - Spira hoppar som en känguru, tar nycklarna och råkar skramla med dem - TJOHO Spira flyger i taket, gör vinkelvolter och far som en tornado på den minimala platsen. Nu är matte trött och orkar knappt gå ut   . Öppnar dörren Spira flyger ut   antingen kopplad med mig som en röd matta efter eller attackerar hon Magica, som är ganska trött på denna terroristen. Men som sagt inspiration eller desperation, det är det som får en att förändras.

Ut med pausmattan i hallen och dit hänvisas så fort vi ska ut, varje gång hon reser sig så pekar jag på mattan och belönar henne när hon lägger sig där. När vi öppnar dörren så far den igen som en jojo om man försöker forcera sig fram, den lugna får gå ut först och virvelvinden ska "fråga" med ögonkontakt och vänta på varsegod. Nu börjar det bli lite lugnare som ni ser på filmen. Inte ens skramlet från nyckeln framkallar så stora reaktioner men med lite godis än.
  Magica är dock inte den perfekta hunden i allt heller. Att komma på kommando (utanför träningsplanen) är inte hennes starka sida. Vi har iallafall bestämt att försöka göra något åt problemet genom att ta till visselpipan. Ännu är det inte helt befäst men det kommer. Innan varje måltid får dem hungriga hårbollarna vänta i hallen. Sen slamras det med matskålar och fodertunnan allt vad man kan. Blåser i visselpipan, gör en rusning till grinden 2,5 m bort, öppnar för 2 bulldozers och springer tillbaks och slänger ner skålarna fort som fasiken. Jodå det funkar. fast igår var dem trötta för ingen av dem rörde en fena när matskålarna skramlade, men vi hade gått långt på em så dem var väl inne i skönhetssömn men när pipan visslade då jäklar blev det fart på dem. Snart blir det linan ute på Magica för att se om det funkar där med.

   Magicas Lyfta baktassen fortsätter och nu har jag börjat lägga på ett tecken, varför inte kommando? Nej detta är inget som är viktigt och tecken funkar faktiskt nästan bättre än ord på henne. Matte står framför och lyfter vänster ben och Magica lyfter sin spegelvänt så att säga. Hon ser väldigt kul ut för när hon ska ha balans såvrider hon huvudet så sött samtidigt. Bra att spela in så man ser hur nedrans seg man är med klickern, så ja, jag vet att jag klickat nån gång när tassen är nere men det är också svårt att se när man står framför  .


  Vi kör på med lite annat så hon inte tröttnar och har börjat träna sitt upp från ligg, än så länge med handtarget. Målet med detta? Tja att man sätter sig upp snabbt och bara använder frambenen. Kanske bra till en fjärr vad vet jag om vi nu nån gång skulle behöva det menar jag.


 

  Hoppas helgen bjuder på fint väder för er alla. Vi tar kanske en tur med goda vännerna till Vedema med korv och kaffe i ryggan. Kram på er därute i hund och människo världen.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Lindén - 2 mars 2014 17:57



Jag är så otroligt glaaaad tralla la för Spira och jag har träningstävlat på Hässleholms Hundcenter. Jag bestämde att vi skulle prova alla momenten precis som på vanlig tävling och utan godis eller leksaksbelöning.  Mål ska ju egentligen vara mät...

Av Monica Lindén - 12 december 2013 11:35

Jag gillar ju siffror och numerologi. Idag är det en trea om plussar ihop dagens datum. En trea står bla för det oväntade men också lite extra i mycket. Tre är ju också tro, hopp och kärlek, kropp, själ och ande, fadern , sonen och den heliga ande så...

Av Monica Lindén - 5 december 2013 15:22

Jag hoppas tomten kommer med massor av energi och ett fantastiskt 2014. Detta året vet jag inte vad som hänt för det blev väl inte som jag hade planerat precis. Men såklart är jag väldig glad över Magicas framfart i ringen och att hon blev champion...

Av Monica Lindén - 15 september 2013 13:24

Ja det är ju inte klokt vilken sommar vi haft, både vädermässigt och hundmässigt. Vi börjar med Spira. Min sötaste hund,som jag älskar så mycket   , bara för att hon alltid förgyller tillvaron för oss med sin otroliga energi som aldrig sinar. Hon ä...

Av Monica Lindén - 14 maj 2013 15:22

Visst är det så att man behöver en time out ibland. Man kör ju på, mest hela tiden och ibland snurrar det fasligt fort både här och där sen kommer det där ni vet -  hjulet snurrar fast hamstern är död   . Man funderar och funderar och försöker komma ...

Ovido - Quiz & Flashcards