Alla inlägg under februari 2012

Av Monica Lindén - 28 februari 2012 19:05

Vissa dagar är klart bättre än andra. Denna var en sån däringa kanon dag, då saker plötsligt löste sig och vissa små problem kunde läggas undan. Tja små och små, för andra kanske det hade varit småpotäter men för mig var det mer som "meloner"   . Ett av dem var att hitta ett tryggt/lugnt ställe att förvara vår Spira, då vi ska iväg längre fram. Som vanligt har jag ält problemet i mitt huvud och försökt att hitta flera olika alternativ för att så småningom känna att ett skulle kunna funka.(Mitt problem är väl som med dem flesta att man inte vill lasta på nån mer jobb, man vet ju att alla har sitt liksom)

Jag kom på idag att under dessa två åren med hund, har gjort, att jag hittat nya trevliga vänner. Inte bara vänner utan jag menar RIKTIGA vänner, ni vet sådana man verkligen känner att man tycker om ända från hjärtat    , sådana som verkligen bryr sig om en och ens hundar såklart. I ärlighetens namn har jag aldrig samlat på vänner tidigare utan gått lite här och lite där och aldrig riktigt släppt in nån till hundra procent. Och just idag så insåg jag att jösses vilka underbara människor jag kommit i kontakt med pga dessa lurvpellar.

Idag åkte vi till Pernilla, Kaycee och Hermes. Jag hade turen och såg på FB att det var hennes födelsedag idag, så jag hann smita in och köpa några rosor till henne. Egentligen så borde hon ha en hel rosenträdgård, för Pernilla är en av dem där vännerna som jag nämnde, som man känner är ärlig och som man kan lita på i vått och torrt och som aldrig skulle svika. Hon skulle ju haft Magica vid vår resa men erbjöd sig ta Spira istället och det innebär att jag kan lämna Magica till en annan sån där underbar hund vän nämligen Sara. Simsalabim och man kan sova gott inte bara nu utan under hela resan när det är dags. Det finns INGA andra jag litar så mycket på när det gäller mina små söta hundtjejer.

Sen bar det iväg till Markaryds brukshundsklubb. Tänkte bara träna lite smått idag. Magica är nog inne i en bra period för nu tycker hon det är så skoj. Är det nån gång man vill se en hög svans på en briard så är det när man går fritt följ. Idag bar hon den högt som om hon flaggade för sig själv och den viftade så glatt, ja matte blir    blir helt lyrisk när det är så   (PSST! Vi har en briardkompis som älskar fritt följ, som alltid viftar på sin svansen då, det är dem vi ser upp till) Hon fick också gå lite med Mia idag och hon älskar när det händer nåt annat och nån annan uppmärksammar henne. Inga problem där heller.

Hopp över hinder, sitt, ligg och stå blev det med. Jag var inte så strukturerad då jag inte hade lagt upp nån träningsplan idag, gillar inte att strunta i den men Magica var duktig och hon får bästa betyg. Matte får skärpa till sig till nästa gång .

 För Spiras del blev det bara bus. Passade på att fråga Håkan om han ville testa kampa med henne. Jodå nog har man en "kamphund" alltid. Hon har aldrig träffat Håkan förut. Jag hämtade Spira i bilen ställde mig sådär 35 meter bort, Håkan står då på planen med kampstocken. Hon fick syn på honom och SWISCH  från 0 - 100 på 2 sekunder så satt tänderna i bitstocken. Halleluja här finns inga tveksamheter, ingen rädsla eller misstänksamhet mot en ganska stor man som hon aldrig träffat, som står och slår bitstocken i marken. Krokodillon kampa som en gud. Hon är bara fantastico på det.

 

Ja en riktigt bra dag alltså. Som grädden på tårtan kanske det står en Volvo cross country på Brogården snart.

Puss och Kräm på er.



Av Monica Lindén - 26 februari 2012 19:35

 

Spira, jag och husse var på vår andra utställning i Qpoolen i Hässleholm. Där fick vi träffa Spiras systrar, Trésor de Brie Mejja (Minna) och Trésor de Brie Molly men också kenneluppfödaren till dessa ljuvliga hundar Eva Håkansson. Förutom dessa briarder var där också några från Nicole och kenneln Black Regal.

Hässleholm är ju våra hemtrakter så här träffade man många andra "kändisar"  och det är ju alltid kul  . Men man är ju så fokuserad på sin hund och att man ska in ringen att man nog verkar lite smått konstig och halvt frånvarande i folks ögon.

Spira var jätte fin dagen till ära. Vi hade duschat och kammat och gjort allt enligt konstens alla regler. Vi var ju tre stycken fina syskon i gruppen, som är ganska lika, även om Spira nog har lite längre kropp än dem andra. Vi gick in i ringen och som jag lärt mig vid detta laget så tog jag sjumilakliven och rätade upp ryggen och så sprang vi. Det gick väl ganska bra förutom att hon drog lite väl mycket in mot mitten när vi sprang och som den "dammsugare" hon är så åkte nosen ner i golvet efter allt godis som någon strött så fint på golvet. Men men vi slutade som 2:a i klassen valpar 9-12 månader och nåt HP såg vi tyvärr inte röken av. Jag är jätte nöjd med den placeringen och söta Minna och Sara tog hem segern denna gången, vilket vi är jätte glada för. Stort Grattis till dem  .

Vi fick fin kritik som löd så här.

Feminin tik med bra huvud, härligt uttryck, bra hals och resning, goda vinklar fram, för åldern bra förbröst, ngt lång i länden, mjuk överlinje, okey kors, goda bakbensvinklar, bra rörelser från sidan, valpiga frambensrörelser, härlig substans, bra päls i kommande. 

Sara med fina Minna. Grattis  till syrran.

   

  Eva med Trésor de Brie Molly som blev 3:a. Grattis från syrran Spira.

Nu siktar vi på Malmö då både Spira och Magica ska ställas ut. Ja ibland ställer jag faktiskt ut dem på Brogården oxå fast mer i trädgården så att säga.

Grattis säger vi också till Nicole och Doris som blev BIR och till Steel (hoppas jag kom ihåg rätt nu) som fick BIM.


Idag har vi tränat med Annica på Adseke hundskola med Spira och sen blev det brukshundsklubben med Magica. Dem var så duktiga och Spira får MVG+ på inkallningen. För det mesta får man väl träna fart med hundar på denna övning, vi får nog göra motsatsen - träna broms så att säga. Har aldrig sett en hund springa med den farten.   Tur det inte finns hastighetskameror på lydnadsplanen för då hade hon åkt dit direkt, om den hunnit ta nåt kort vill säga. Spira alias den glada raketen får hon heta.

   

Magica älskar denna övning.

Ses snart igen!  Puss puss. 


Av Monica Lindén - 24 februari 2012 19:48

Här kommer vi att skriva lite om vad som händer i vårt hundliv. Med dessa briardtjejer är livet aldrig stilla, det är full rulle och massor av bus. Magica och Spira gillar snön, själv kunde jag klara mig utan den alldeles utmärkt.      

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards