Direktlänk till inlägg 21 mars 2013

Det sa KLICK och jag är lyrisk!

Av Monica Lindén - 21 mars 2013 20:35

Ja ni som känner mig vet ju att är helt såld på det här med klickerträning   . Då för knappt två år sen eller nåt, så sa det just KLICK och jag blev rätt såld på det ganska med detsamma. Idag har jag tränat mina små lurviga igen och när jag ser hur duktiga  dem är så har nästan samma känsla som att vara kär   . Nu är ju detta inte enda sättet att träna men det vill nog till rätt mycket om man ska övertyga mig att byta ut det mot nåt annat eller nåt annat sätt att träna.

   Jag och mina sötnosar tar ju det rätt lugnt med träningen på det sättet att jag verkligen försöker få in grunderna och tränar mycket delar i momenten istället för att klumpträna och visst tar det tid men det gör inte mig så mycket. Det tar den tid det tar och då sitter det förhoppningsvis desto bättre i våra ryggmärgar. Och vem vet vi kanske kommer ut på banan en dag när vi känner att det sitter   .

  Idag tränade jag kontakt med Spira i utgångsposition och jag är rätt imponerad av hur duktig hon kan vara. Förvisso var vi hemma i köket men ändå. Nåt jag tänkte på var också detta att ibland kan övningar anses färdiga när klicket och belöningen kommit men inte för Spira i detta fallet, hon viker inte bort huvudet alltför många gånger efter belöningen. Jag är faktiskt stolt över henne och mig också för den delen. Jag har massor kvar att lära i klickerträningen men en bit på väg har jag kommit och fram till nu är jag nöjd med mitt eget resultat. En sak i taget men en dag ska jag till Norge ´även om jag inte vet när just nu.

Spira kan hålla kontakten.


   Magica var också på hugget idag och vår tassövning går framåt. Hon var så ivrig att hon började med att försöka lyfta på höger fram och baktass samtidigt. Synd jag inte filmade det för det såg verkligen komiskt ut. Nu har vi lagt på ett tecken. När matte lyfter sitt vä ben så lyfter Magica sin hö baktass.

   På klicker tränarutbildningen skulle vi välja en övning där vi använde oss av capturing. Funderade en stund och bestämde att ta "hakan i backen". Både Magica och Spira provade jag med. Magica blev lite frustrerad och började ljuda lite men när jag inte svarade på detta alls utan bara valde att ignorera tyckte hon det var trist att bara ligga och BOM så åkte hakan ner och KLICK så kom belöningen. Hon var lite ivrigt men vi lyckades några gånger. Sötaste Spira gjorde jag ca 7 försök där hon kom ner en 4 gånger. En stund senare gjorde vi det igen och döm av min förvåning så gick det riktigt bra.Om hon förstår vad hon gör tror jag inte riktigt men bra var det för att vara andra försöket. Eller hur?
  Ja klicker tärning är så himla roligt så hade jag inte varit så rädd för hönor så tror jag baske mig jag hade köpt en i träningsyfte. Min lilla mamma hade väl 60-70 höns för ett par år sen så det är ju synd att hon inte har dem kvar. Tänk att få hönorna att värpa ägg på kommando   Sicken utmaning, dum som jag är hade jag väl provat.

Klick på er!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Lindén - 2 mars 2014 17:57



Jag är så otroligt glaaaad tralla la för Spira och jag har träningstävlat på Hässleholms Hundcenter. Jag bestämde att vi skulle prova alla momenten precis som på vanlig tävling och utan godis eller leksaksbelöning.  Mål ska ju egentligen vara mät...

Av Monica Lindén - 12 december 2013 11:35

Jag gillar ju siffror och numerologi. Idag är det en trea om plussar ihop dagens datum. En trea står bla för det oväntade men också lite extra i mycket. Tre är ju också tro, hopp och kärlek, kropp, själ och ande, fadern , sonen och den heliga ande så...

Av Monica Lindén - 5 december 2013 15:22

Jag hoppas tomten kommer med massor av energi och ett fantastiskt 2014. Detta året vet jag inte vad som hänt för det blev väl inte som jag hade planerat precis. Men såklart är jag väldig glad över Magicas framfart i ringen och att hon blev champion...

Av Monica Lindén - 15 september 2013 13:24

Ja det är ju inte klokt vilken sommar vi haft, både vädermässigt och hundmässigt. Vi börjar med Spira. Min sötaste hund,som jag älskar så mycket   , bara för att hon alltid förgyller tillvaron för oss med sin otroliga energi som aldrig sinar. Hon ä...

Av Monica Lindén - 14 maj 2013 15:22

Visst är det så att man behöver en time out ibland. Man kör ju på, mest hela tiden och ibland snurrar det fasligt fort både här och där sen kommer det där ni vet -  hjulet snurrar fast hamstern är död   . Man funderar och funderar och försöker komma ...

Ovido - Quiz & Flashcards