Alla inlägg under december 2012

Av Monica Lindén - 16 december 2012 19:32

 Woow! Vilken helg vi haft.

Vi hade tur att köra upp i fredags så vi slapp busvädret, bara det är ju en vinst. Vi "knödde" in oss med hundar och allt i Lasses och Idas lilla lägenhet i Tensta. Men det gick över förväntan. Lite kruxigt att få hundarna att göra sina behov i början på stadsmarken men till slut fattade dem nog att det skulle dröja att innan dem kunde pinka på Verums lantmark.

   Vi firade en mini julafton på lördag kvällen. Skinka, köttbullar, prinskorvar, ris al a malta och smått och gott. Vi hade paket    leken och som tur väl var så hittade Ida en tärning i nåt spel, för jag och Lasse rusade runt i Tensta city och försökte hitta tärningar. Men om man säger så, så verkade det inte vara någon större tradition i krokarna att använda sådana  för det fanns inte att uppbringa nånstans. Efter våra 10 minuters spel hade konstigt nog alla 3 paket var, själv vann jag vantar (passande då Spira hade passat på att äta på mina under dagen) samt strumpor och choklad. Tomten kom ju såklart också   och han visste precis att jag hade önskat en röd pläd med teddy, duktig tomte. Till Lasse och Ida kom han med en en fin snabeldrake så dem kunde städa efter att varit invaderade av 2 stycken hårbollar. Ida är världsbäst på kakor och godis så vi tryckte i oss diverse godsaker på kvällen. Ja det var hur mysigt som helst även om det var upp och ner i hissen för att rasta hundarna stup i kvarten. Det är alldeles underbart att få träffa sina barn. Jag är en stolt mamma till världens finaste son. Vi firade också att han fick B på sitt prov i matte C.

   Idag fick vi upp tidigt för att stuva in allt som skulle med och bege oss till Hundutställningen. Som vanligt hade jag lite dålig koll på alla hundar och mattar men jag visste iallafall att Katarina och Reijjo skulle vara där. Jag var inte helt nöjd med mina hundars pälsar med tanke på att dem badades i onsdags och sen varit ute i snön osv sen dess. Spira var först ut och var ensam i unghunds klassen. Efter att varit ganska stilla nån dag och inte kunnat få utlopp för sin energi så var hon rätt så het. Med så lite plats att springa så tycker jag inte att hon riktigt kommer till sin rätt. Hon drar och blir lite sned vilket gör att frambens rörelserna blir lite konstiga.Hon hade varit bättre i schäfer ringen för hon är skitbra på FRAMFÖR  Men ett excellent fick vi och jag är rätt nöjd med det. Pälsen är inte heller superbra just nu runt huvud och hals och luggen har blivit lite tunn vilket också gör att henne huvud ser ännu mindre ut. Där är liksom inte mycket att "fluffa" upp. Domaren påpekade just frambensrörelserna för mig att hon vevade lite samt att han tyckte att hon kunde haft lite kraftigare nosparti. men botox är ju rätt poppis så vi kanske kan prova med det   . Det hade faktiskt passat rätt bra för hon älskar ju att pussas   .  

Med tanke på all packning hade vi ingen kamera med denna gången.

Kritiken hon fick:

Feminin tik, kunde ha lite kraftigare nosparti, bra hals, korrekta proportioner, lite mjuk i rygglinjen, korrekt svans, välvinklad bak, lite lös i fronten, kunde ha lite effektivare steg fram.

Nu är det väl en tid som kan vara lite si så där men hon kommer snart att växa till sig, som sagt litta botox och så kan husse skruva till fronten och superlim i ryggen sen jäklar blir det kanon.

   Bästa Katarina fixade till Magicas päls medan jag var inne med Spira och det är jag väldans tacksam över. Jag var inte helt nöjd med hennes päls heller, asså hon är finast nybadad dagen innan utställning men visst är hon fin.

Berger La Motte´s Magica Czarna slutade som 2:a bästa tik idag. Hennes tåled var bättre och vi kunde inte se nåt när hon sprang och det var jag så tacksam för. My beautiful Magica, va ska man säga? Hon är alltid så duktig och hon kan det där med att stå fint och viftar så glatt på sin lilla svans (iallafall när jag säger till henne   ).

Kritiken löd:

Trevlig tik, feminint huvud, bra uttryck, mycket bra rörelse, stark rygg, välplacerad skuldra, trevligt temprament, står bra på sina tassar, bra rastyp.

Tjoho! Det där bra rastyp lät ju ganska bra eller hur? Vi är helnöjda Magica och jag och husse med såklart.

   Jag har en stor svaghet och det är att hinna med att gratulera vinnare, konkurrenter och alla andra som varit med och ställt ut. Varje gång så missar jag vem som vunnit och framför allt vad hundarna heter och vilka kennlar dem är från och sen ska jag ju hinna sms alla som är inblandade i mina hundar osv. Det kanske verkar som jag är väldigt ego och bara bryr mig om mina egna hundar men så är det faktiskt inte. Meeen jag har så in i baljan svårt att komma ihåg namn på alla, jag kan ha sett hundarna och träffat mattar och hussar men det är borta ur mitt huvud på direkten. Så nu säger jag STORT GRATTIS! till alla som var med i Stockholm. Däremot tänker jag nämna en speciell och det är Duff. Idag observerade jag honom lite extra. Han är en helt otroligt trevlig hanhund. Jag tycker många hanar kan vara lite stökiga men den här killen imponerar stort på mig. Han är så lugn, står helt coolt när Katarina borstar honom, han har så fina lugna ögon och idag höll jag honom tills Katarina varit inne med Ikaros och det kändes som om jag stod och höll min egen Magica och sällan har jag känt mig så trygg med nån annans hund och aldrig någonsin med nån annans hanhund. Skulle väl vara bästaste Wimsa då isåfall fast hon är ju tik. Finaste Duffen och Magica 2:a bästa hane och tik. Grattis! Katarina inte bara till resultatet utan till en fantastiskt underbart härlig hund. Me like! Grattis också till dina fina 2 junior vinnare idag, det var ju superkul. Grattis Therese!

Håll till godo med kortet från i somras, då Reijjo fångade det vackraste hos den vackraste, åtminstone i mina ögon.

Tack Katarina och Reijjo för presenten.

Gladast idag var Tresor De Brie Mizz La Motte, när vi öppnade bilen och var på hemmaplan igen. Hon visste inte till sig av glädje. När vi till slut kröp upp i soffan med nya filten och Bosse kommer in med kaffet så hoppade hon upp på soffbordet   Galen pannan. Vad kommer härnäst??? En sån här kanske   ha ha ha.

 

  

Ovido - Quiz & Flashcards