Alla inlägg under augusti 2012

Av Monica Lindén - 26 augusti 2012 16:56

Ni har väl hört Sommaren är kort, det mesta regna bort..... Ja precis så känns det faktiskt. POFF och det börjar bli mörkt om kvällarna igen så där lagom till mina dynor till utemöblerna kom fram. Dem lever sitt eget lilla liv och har säsong från aug- okt istället här på Brogården.

   Tränandet började ju bra med läger i juni och i juli var vi på kennelträff i Norberg, också med lite läger för Towa Lind. Spira ver den som fick följa med på dessa och Magica fick lite kvalitetstid med husse. Det däringa kennellägret var jätte kul och jag och Spira tog ju den eminenta Titeln Årets kennelmästare för Berger La Motte´s kennel. Det gällde ju att springa fort, plocka korv i en liten vattenfylld badpool mm och jo minsann det var en gren som passade matte kanon. Plocka upp dem och servera dem vidare till hunden. Vi hade den här träffen ihop med Katarinas kennel Goblinwalley så vi fick ju träffa många nya trevliga briard vänner. Dessutom har jag liksom adopterat Katarina till min bonuskennelmatte för jag gillar henne skarpt och jag bara älskar hennes ROSA attityd men det där kan jag inte riktigt förklara man måste träffa henne för att förstå. Dessutom så har hon ju den finaste "Duffen" i världen som, om allt klaffar, ska bli pappa till Magicas valpar som är under planering. Just nu försöker jag bearbeta en jag känner till att ta en valp därifrån om det skulle bli så men det kan jag inte heller gå in närmare på nu.

Spira tyckte nog matte bar sig konstigt åt.

2012 års Berger La Motte´s kennelmästare. Spira tyckte jag varit duktig och tacka för gott samarbete med en puss.

 

Goblinwalley Raw Power "Duff".

   

   Den 8 augusti började jag och Magica på Agility på Adseke Hundskola. Detta var toppen kul. Vi har en kanonduktig tjej som heter Cina som är instruktör och Magica gillar henne skarpt för hon har ju MATSKÅLEN. Ibland struntar hon i att hoppa några hinder för då kommer hon snabbare till Cina. Ibland har nån ställt en skål vid kanten och då passar hon på att sticka och hämta den på vägen bland hinderna. Ja hon är ju så skojig den lilla tokälskade hunden. Men i ärlighetens namn så måste jag säga att hon kommer ihåg en del fast det är 1,5 år sen sist vi gick en nybörjarkurs. Detta blir Magicas höst träning samt att hon får träna lite annat då och då.

   Den 11 augusti var det MH med den lilla skruttan Spira. Jag var väl inte speciellt bekymrad men man vet aldrig vad som händer där på banan. Hon var duktig tyckte jag och inga större konstigheter. Hon kampade kanon under skotten och inga kvarstående rädslor. En etta på skotten är ju bra.

   Vi åkte på utställning i Bjuv den 25 augusti. Jag sprang första rundan med den goa fawnfärgade Manicken. Så kan man ju undra varför det? Jo för hans husse Rolf är god vän till oss och dessutom har jag lärt mig att vill man bli bra så ska man träna. Jag tror det är kanon att lära sig springa med många olika sorters hundar och ännu har ju som sagt någon blivit sämre på att träna. Och det är ju ROLIGT såklart. Denna utställning valde jag inte bada mina hundar för pälsens skull, men nej det gör jag inte om. Magica blir inte fin, hennes päls fnurrar ihop sig och hon ser ut om en halvtrött "rastafaritjofräs" dagen efter. Nope hon ska sköljas av i duschen dagen innan precis som vi brukar göra. Denna utställning gick inte så bra för henne, men det är inte hennes fel. Jag sprang ju med Spira först och tyvärr behöver Magica triggas igång ordentligt innan hon ska in och det fixade inte husse riktigt. Det är en bedömning japp men jag gjorde inte tillräckligt innan och pälsen kunde varit bättre. Spira var därempt i toppform, hon och Manicken fick mötas i BIR och BIM, Manicken drog längsta strået så det slutade med BIM men man ska ju inte glömma att hon endast är 16 månader. Men visst hon log ju 2 vuxna tikar innan kan man säga. Hon har ATTITYD och man kan tro hon älskar att visa upp sig, fantastisk fint driv i stegen och hon kan konsten att ställa sig snyggt helt naturligt. Hur som helst Rolf säger att han prenumererar på den röd/gula rosetten och att vi kan få den när han inte är med, men sanningen är den att nu har vi tagit över den och tänker behålla den ett bra tag.

Manicken och jag i ringen.

 

Tresór De Brie Mizz La Motte Noir M  "Spira" BIM i Bjuv.

 


   Malin kom en dag och hjälpte mig att kamma ur Magica och fixa till henne. Hon hade så mycket hår att halsen försvann, ja inte Malin utan Magica såklart. Vi skulle till Örkelljunga på utställningen helgen efter. Jag duschade sen bägge dagen innan och fixade och trixade och höll på och dem blev riktigt fina båda mina tjejer.

Magica nyduschad och kammad.

 

   På morgonen innan utställningen hade jag en sån där skön känsla inombords men jag vågade inte riktigt ta den till mig och inte ta ut nåt i förskott. Vi åkte iväg och väl där så kom Spiras uppfödare Eva så jag passade på att fråga om hon ville ta Spira i ringen. Jag kände att jag ville göra mitt bästa för Magicas skull. Och som den goa Eva hon är så gjorde hon ju det. Spira sprang kanon och det gick jätte bra, hon hade ett tufft motstånde i bla sin fina  syster Minna med sin matte Sara som verkligen kan visa hund. Men ett excellent och CK fick hon och så var hon vidare. Jag hade fullt upp med att värma upp Magica så jag såg inte jätte mycket av Eva och Spira. Magica och jag kom in och Magica sprang riktigt bra, hon var på bettet och galopperade flera gånger, javisst det får man inte i ringen men det visade mig att hon var på sitt bästa "ringhumör" det var bara att köra på och ge järnet. Hon fick sitt excellent och sitt CK och så stod vi där inne jag och Eva med mina 2 fina tikar. Magica tog sitt BIR och Spira blev ju då 2 Bästa tik. Jag var så glad och den där känslan hade varit rätt. Vi var vidare till finalen. Vi sprang in och vi gjorde vårt bästa. När domaren gick förbi oss och plockade bort andra hundar var det ju lite nervöst. Vi blev ju BIS 3 och kom ut med den stora fina gula rosetten. Tjoho sicken glädje. Det var nog vårt näst bästa presterande i ringen nånsin. För hennes 2 bästa tik placering på ras specialen i fjol tycker jag nästan på ett sätt är strået vassare.

Kritiken löd:

3 år, bra storlek, utmärkt propertioner, feminint  huvud tillräckligt längd, öron bredd huvud på ett korrekt sätt, välformat nosparti välformade bruna ögon, bra bett o pigment, utmärkt hals manke o skulderläge, bra rygg och kors, kunde ha lite mer förbröst, bra bröstkorg och djup, utmärkta vinklar och rörelse, sporrar ok, bra svans med krok, päls och färg ok.

Spiras kritik

16 mån, tik av utmärkt storlek och utmärkta propertioner, välformat huvud tillräcklig lång ?? bra parallellitet välformade mellanbruna ögon, utmärkt bett tänder och pigment, bra hals manke och rygg, förbröst och bröstkorg mycket bra, för åldern, utmärkta vinklar, bra benstomme, rör sig med ett bra framsteg och utmärkt påskjut bak, bra svans, sporrar ok, torr päls.

Ja vissa saker skriver dem som krattor och är man inte jätte van vad dem brukar skriva så kan det vara svårt att läsa ut vad som menas.

   Till nästa helg har vi den egentligt roligaste utställningen nämligen Bäst i Väst ras specialen. Då ska jag, min och mina hundars bästa vän Pernilla köra upp ihop. Vi ska träffa vår bästa vän Sara, Wimsa och "syrran" Minna som vi ska dela tält med, vår fina kennel matte Malin som vi ska dela rum med, vi ska träffa vår görgoa kennelmatte Marianne, vår coola rosa bonusmatte Katarina, vår glada kennelmatte Eva och många många fler. Så håll tummar, tår och tassar för Brogårdens finaste briardtjejer kommande helg.

Kennelmatte Eva och Spira

Magica och jag (fel bild jag skulle sätta in så nu får det va den här.

   

Puss och Kram på er.




Ovido - Quiz & Flashcards