Direktlänk till inlägg 26 april 2013

Duktig utställningshund.

Av Monica Lindén - 26 april 2013 08:37

  Är ju så nöjd med vår träningstävling på klubben igår. Förra året gav jag upp när det gällde lydnad med Magica   Hon var så trög och ville inte alls jobba som jag. Eftersom jag hade Spira som var så mycket mer på hugget så accepterade jag att jag nog hade en utställningshund i Magica för där kom hon till sin rätt och tyckte det var jätte kul i ringen. Vi gick en agilitykurs istället som var lite mer poppis.

   Sen efter sista löpet i december har vi börjat träna lite mer eftersom vi inte hade nån agilitykurs att gå under dessa månader. Av nån konstig anledning har det nu gått mycket bättre än förut   . Vissa dagar har jag tränat upp till 3 gånger även om 2 av dem varit kortare pass och det är precis som om vi tränat oss igenom det värsta.

    Linförighet och fritt följ har varit det värsta, förmodligen för att jag gjorde så många fel i början men också pga hennes oengagemang vid detta moment. Nu börjar det gå bättre.

   Igår hade jag ju minaa mål - att ha kul, att gå hela vägen ut på platsen och fixa det samt att klara sitta still på tandvisningen. Linförigheten hade jag inga som helst förväntningar på. Veckan som gått sen förra träningstävlingen har jag lagt ner själ och hjärta för att fixa läggande under gång. Vi har tränat och tränat och tränat. Snabba ligg, ligga när hon är bakom matte, framför, vid sidan och under gång. Det har suttit jätte fint men naturligtvis kände jag en osäkerhet eftersom hon misslyckades förra veckan och så gjorde vi det igen. Domaren tyckte jag sa kommandot lite tyst och behövde göra det lite mer alert. Det kanske ligger nåt i det. Det enda jag ångrar är att jag inte gav henne ett kommando till utan bara forsatte fram. Men det ska ALDRIG hända igen om vi ska ut igen,  lovade jag mig denna gång.

   Hur som helst hon var pigg och även om jag har större krav på linförigheten så småningom, så är jag jätte nöjd med hennes prestation i det. Ja det är inte klockrent men det kunde också varit mycket värre så för nu är jag supernöjd.

   Man ska inte heller glömma att det är näst intill omöjligt med lekbelöningar. Det enda som funkar är IBLAND kasta en boll - hon springer efter men tar inte den eller bryr sig när hon kommer fram, eller bara springa och skrika Hopp hopp, för övrigt har jag använt extern belöning som hon gillar och tusen olika godisar som färskfoder, frolic, korv, köttbullar, färdig grillad kyckling, kokt torsk, färdig strimlad skinka, lunga, torkad fisk, kattmat, typ Vov, pedigree äckliga rulle, små torra godisar, Cesar småhundsblötfoder You name it. Fy fan vad vi har kämpat   

Här har vi linförighet.

Apporten


  Hopp över hinder


  Min vackra utställningshund med apport i munnen som dagen till ära fick 161 poäng ocg blev trea av dem åtta ekipagen. Grattis till Petra och Saga, våra kompisar som vann och var med för första gången på träningstävling.

 
  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Lindén - 2 mars 2014 17:57



Jag är så otroligt glaaaad tralla la för Spira och jag har träningstävlat på Hässleholms Hundcenter. Jag bestämde att vi skulle prova alla momenten precis som på vanlig tävling och utan godis eller leksaksbelöning.  Mål ska ju egentligen vara mät...

Av Monica Lindén - 12 december 2013 11:35

Jag gillar ju siffror och numerologi. Idag är det en trea om plussar ihop dagens datum. En trea står bla för det oväntade men också lite extra i mycket. Tre är ju också tro, hopp och kärlek, kropp, själ och ande, fadern , sonen och den heliga ande så...

Av Monica Lindén - 5 december 2013 15:22

Jag hoppas tomten kommer med massor av energi och ett fantastiskt 2014. Detta året vet jag inte vad som hänt för det blev väl inte som jag hade planerat precis. Men såklart är jag väldig glad över Magicas framfart i ringen och att hon blev champion...

Av Monica Lindén - 15 september 2013 13:24

Ja det är ju inte klokt vilken sommar vi haft, både vädermässigt och hundmässigt. Vi börjar med Spira. Min sötaste hund,som jag älskar så mycket   , bara för att hon alltid förgyller tillvaron för oss med sin otroliga energi som aldrig sinar. Hon ä...

Av Monica Lindén - 14 maj 2013 15:22

Visst är det så att man behöver en time out ibland. Man kör ju på, mest hela tiden och ibland snurrar det fasligt fort både här och där sen kommer det där ni vet -  hjulet snurrar fast hamstern är död   . Man funderar och funderar och försöker komma ...

Ovido - Quiz & Flashcards