Direktlänk till inlägg 11 mars 2012

Ferdinand och stålmannen!

Av Monica Lindén - 11 mars 2012 18:39

 

Det är knappt går att blogga en dag i veckan. För mitt minne
är lika långt som ett skölpaddesteg   . Jag kan knappt komma ihåg vad jag gjorde igår
och ännu mindre vad jag gjorde för 5 dagar sen. Mastodont vecka är det alltid
när jag ska ha kurs i 3 dagar för det är så otroligt mycket som ska fixas då.
Hundarna får alldeles för lite utrymme och träningen hinns inte med.

   I början på veckan
så tog jag iallafall ett mini pass med dem båda, det var så kort att jag undrar
om dem hann uppfatta att vi tränade. Magica fick bära apporten och det ska ju
som sagt hända lite och helst vara något med litta fart om hon ska vakna och
tycka det är kul   . Så det var kul att gå med apporten i munnen och följa efter
matte.  Man måste också variera hennes träning mycket och man kan
inte nöta för länge för då finns det 0 intresse. Vi har döpt om henne till
"Tjuren Ferdinand"  i vissa läge, för det är precis så hon kan vara.
Båda dem här franska vallisarna     kan vara ute och skrutta på tomten, man går ut
och kallar på dem, så fort man säger Spira kom! så ser det ut som när Clark
Kent byter om och tar på sig stålmannedräkten TJOFF!   och så flyger    hon fram med
vindens hastighet och står intill en eller snarare hoppar upp på en som om ens
ansikte bestod av en enda stor köttbulle. Sen kallar man på Magica och vad
händer? Jo hon lyfter huvudet tittar på en och så fortsätter hon titta på en,
och man ser bubblan OCK?  Så hör man
hennes tankar - Jag sitter hellre här och luktar på blommorna   . Men eftersom
denna matten inte är en klok "gammal ko"    så händer följande

1, Matte kallar igen - inget händer.

2, Matte höjer rösten - inget händer.

3, Matte "ryar" lite    - var annan gång händer det nåt.
att hon kommer dock inte med minen Jippi jag älskar min matte.  

4, Matte ger upp och går in - hon fortsätter lukta på sina blommor.   

5, Matte går ut och försöker hämta henne - hon ger upp och
följer med.

6, Matte går ut och försöker hämta henne - hon tar chansen
och försöker med leken Följa John eller försöker med Kom ta mig om du kan.   

(För er som inte läst det innan så gick vi ju en dags
inkallningskurs vilket resulterade i att hon stack och jagade upp instruktörens
katt  i ett träd och sen vallade hon runt trädet och med väldigt RÖDA    kinder
lyckades jag ju till slut fånga in "Ferdinand" men som i den stunden
hon såg katten, mer liknade Ferdinand som satte sig på en geting.)

Med andra ord jaga är kul men  eftersom inkallningen funkar lika ofta som man
vinner på lotto ungefär så är det lite svårt att låta henne gå lös. Ännu
svårare att ha bägge lösa nu eftersom hon passade på att visa Spira, hur och
var man ska ta upp rådjursjakten. Dem stack iväg och då sprang dem båda mycket
längre bort än Magica vanligtvis gör. Jag får väl vara glad med tanke på att
hon tar ett race sen kommer hon efter att varit borta max 1,5-2 minuter.

   I torsdagsmorse
fick hon iallafall gå lös en liten bit och Spira var kopplad. 10 meter från vår
grind så sa det POFF! och så var hon borta innan jag och Spira hann reagera. Ok
ingen ide att kalla för hon kommer inte ändå. Jag gick in genom grinden stängde
den och så gick jag in med Spira. Tittar ut genom fönstret direkt och gissa vem
som ligger vid grinden, jodå hon har lagt sig till ro där    och det hypnotiska
Ferdinand tillståndet ser ut att ha infunnit sig. Här ligger jag och luktar på
blommorna, det kommer väl nån någon gång och öppnar grinden till slut. Lilla
skruttan vad i hela friden ska matte göra? Springa så jaktlusten vaknar? Nja
funkar bara ibland, förmodligen för att jag inte ser ut som en katt eller
luktar som ett rådjur. Funderar nu på ett fiskespö modell kastspö och en dö
katt, det lär ju bli för tungt med rådjur. Ja ni fattar vad jag menar . Men jag
älskar min lilla skrutta    och det blir bra en dag, jag vet inte hur, jag vet
inte när men jag vet att och det räcker just nu.

   Spira det lilla
livet var lika vaken som vanligt idag på sin träning, matte var däremot ganska
sleten. Min röst låter inte som vanligt utan mer som en kraxande kråka, kopplet
glömde jag hemma men som tur e finns det underbara träningskompisar som har mer
en ett och gärna lånar ut till en. Så tack Jonna för lånet. Spira har så hög
energi     och tycker det är superkul men det är en utmaning att få henne
fokuserad, det är ju så mycket goa lukter och annat som pockar på. Jag kämpade
bra fast det lät förj-ligt när jag gav kommando idag. Det gick mycket energi   
och var ansträngande men jag gjorde ett bra jobb ändå. Hon var glad som vanligt
och villig men  det är en utmaning och
man får ligga på rätt ordentligt. Lite samma sak som med Magica snabba rörelser
går bra men när tempot sänks så är det annat som fångar upp hennes
uppmärksamhet. Gå fint i koppel, sitta, ligga och stanna kvar. Sitta kvar kan
vara svårt för hon vill ju med matte och hennes godispåse. Ett framsteg jag såg
idag var inte under träning utan under fikan. Satte henne en bit bort och
hängde kopplet runt stolpen, det var helt ok. Inte mycket gnällande utan hon
kunde vara där utan protester. Jätte framsteg tycker jag.  Ja min lilla "stålman" var Clark
Kent för en stund.

Tyvärr missar vi nästa gång för det är ju utställning i
Malmö.  Jag vill ju inte missa träningen egentligen
men jag har bestämt att vi bokar in en privat träning så att vi inte halkar
efter så har vi löst det lilla problemet.

   Nu får vi ligga i
med lite ringträning i veckan och kanske blir det en träff på torsdag med fler
briarder och ringträning med dem. Ska också avslöja att vi ska på en officiell
utställning i sommar. Bosse ska ställa Magica då och jag ska ställa Spira. Var?
Det tänker vi inte avslöja men det ska bli jätte kul att inviga husse i
utställningsringen.

Ja nu får ni ha en härlig vecka med mycket bus för det ska
vi ha.   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Lindén - 2 mars 2014 17:57



Jag är så otroligt glaaaad tralla la för Spira och jag har träningstävlat på Hässleholms Hundcenter. Jag bestämde att vi skulle prova alla momenten precis som på vanlig tävling och utan godis eller leksaksbelöning.  Mål ska ju egentligen vara mät...

Av Monica Lindén - 12 december 2013 11:35

Jag gillar ju siffror och numerologi. Idag är det en trea om plussar ihop dagens datum. En trea står bla för det oväntade men också lite extra i mycket. Tre är ju också tro, hopp och kärlek, kropp, själ och ande, fadern , sonen och den heliga ande så...

Av Monica Lindén - 5 december 2013 15:22

Jag hoppas tomten kommer med massor av energi och ett fantastiskt 2014. Detta året vet jag inte vad som hänt för det blev väl inte som jag hade planerat precis. Men såklart är jag väldig glad över Magicas framfart i ringen och att hon blev champion...

Av Monica Lindén - 15 september 2013 13:24

Ja det är ju inte klokt vilken sommar vi haft, både vädermässigt och hundmässigt. Vi börjar med Spira. Min sötaste hund,som jag älskar så mycket   , bara för att hon alltid förgyller tillvaron för oss med sin otroliga energi som aldrig sinar. Hon ä...

Av Monica Lindén - 14 maj 2013 15:22

Visst är det så att man behöver en time out ibland. Man kör ju på, mest hela tiden och ibland snurrar det fasligt fort både här och där sen kommer det där ni vet -  hjulet snurrar fast hamstern är död   . Man funderar och funderar och försöker komma ...

Ovido - Quiz & Flashcards