Alla inlägg den 10 januari 2013

Av Monica Lindén - 10 januari 2013 20:29

Idag har vi varit på klubben i Markaryd. Jag och Mia har tränat och vi brukar hjälpas åt med diverse saker då   .

Jag har tänkt så mycket på det här med hundträning och det enda jag kommer fram till är att det är jättekul men ack vad svårt. I detta har jag verkligen inte haft nåt bra självförtroende. Jag har ju tyckt att jag inte kommer nånstans varken med Magica eller Spira. Tur jag har så goa vänner som peppar mig emellanåt   .

När det gäller Spira så är hon just nu inne i nån dampig period    . Hon hoppar    och hon lyssnar inte, på planen ska det nosas och får hon kampa eller en boll så vill hon inte komma tillbaks med det. Att komma in i en ingång går väl bättre men hon sitter snett hela tiden    , hon tränger när hon går  . Försökte med apporten igår och då blev hon jätte frustrerad och kunde inte hålla i föremålet en millisekund utan tuggar och blir helt galen   . Ja ja bara att träna vidare.

Men till saken, idag tänkte jag se om jag och Magica kommit någon vart. Vi fick Mia att kommendera LK1. Och jag är jätte nöjd    med hur det gick med tanke på hur lite lydnad hon fått träna det senaste året.


Fritt följ: Jodå det är väl så att hon (tyvärr) släpar efter lite emellanåt och håller sig lite långt bak. Detta behöver vi träna på   


Läggande under gång; Satt klockrent   


Ställande under gång: Nja eftersom vi just gjort läggande så provade hon det igen   , men vi gjorde om och då satt det klockrent det med   


Inkallningen: Klockrent   


Apporten. Klockrent   


Hindret: Klockrent   


Platsliggning. (med en annan hund) Det gjorde hon bra men att sitta upp efter krävde 2 kommando   


Poängsättning kan jag inte men jag ger Magica och mig ett ganska högt betyg idag   


Under det fria följet ska sägas att jag fick hjälpa henne lite med att påkalla uppmärksamhet nån gång och mellan momenten fick hon en minimal godisbit. Det känns faktiskt bra att jag provade för att se att vi inte är helt kassa och att detta inte är helt omöjligt att klara en dag om vi nu skulle vilja det. Så jag är super glad och tyckte hon var jätte duktig att hon orkade hela vägen utan mer belöning. Vi avslutade dagen med en kampstund med Mia.

Glad för dagens träning och självförtroendet åkte upp ett snäpp. Min gosenos Magica hon kan när hon vill.

Nu hoppas jag förkylning   kan försvinna så orken kommer tillbaks så vi kan sätta fart på vår träning igen.

Min lilla gosenos

 

Ovido - Quiz & Flashcards