Alla inlägg den 2 mars 2014

Av Monica Lindén - 2 mars 2014 17:57

Jag är så otroligt glaaaad tralla la för Spira och jag har träningstävlat på Hässleholms Hundcenter.

Jag bestämde att vi skulle prova alla momenten precis som på vanlig tävling och utan godis eller leksaksbelöning. 

Mål ska ju egentligen vara mätbara och konkreta men mina mål var:

1, Ha kul och känna glädje

2, Få erfarenhet och vana

3, Få kvitto på vad vi behöver träna mer på.


Jag funderade dock lite på platsen och tvekade lite i morse om jag skulle välja ett kortare avstånd på 5 m istället för dem 10 men jag visste med 98% säkerhet att hon kommer INTE att välja att gå fram till nån annan hund utan reser hon sig är det till matte hon kommer. Så när jag väl kom dit spikade jag att gå hela vägen och chansa. Detta skulle jag aldrig valt om jag var minsta tveksam till att hon skulle välja att gå till nån hund, det känns inte rätt att utsätta nån för det men som sagt hon är inte den hunden som väljer andra hundar, hon är inte så tuff faktiskt.


Åke Öberg var domare, i vanliga fall dömer han LK3 eller Eliten. Vi skulle få poäng och det skulle bedömas som om det var en riktig tävling men vi fick en förklaring efter på varför han satte dem poängen han gjorde. Fanns bara en sak som var trist idag och det var att min Iphon har fått spel och när man ska spela in eller ta kort så stänger den bara av sig. Inte så kul då jag gärna hade velat se det utifrån men vi fick med två saker iallafall och dem bjuder jag på.

Platsen = 0 p

Söta loppan började efter ett tag klia sig sen reste hon sig och gick ca 1,5 m framåt, jag tog 2 steg fram sträckte fram handen och då la hon sig ner igen och blev liggande där tills det var dags att gå fram till hundarna.

Jag är nöjd iallafall och kan inte förbrå henne med tanke på att vi behöver träna mycket mer på detta. 

Mattes betyg var trots allt GODKÄNT.


Tandvisningen = 8p

Hon reste sig och tog ett steg mot domaren men sen gick det jättebra.

Här kunde jag hjälpt henne med att hållt fram handen lite i ett omvänt lockande.


Linförighet = 9

Bästaste Spira, är det nåt hon älskar så är det just linförighet och fritt följ. Kan bara säga att jag är stoltare än stoltast. Domaren sa att hon gjorde en lite vidare sväng vid helt om halt, men när jag tittar på filmen kan inte jag se det. Tyvärr kom ju inte allt med utan bara det sista där detta skulle varit och filmen ligger längst ner så där kan ni se hur det såg ut.

Supernöjd med detta är jag iallafall.


Läggande = 9

Jag går lite väl sakta men det är svårt för går hon fot så går hon fot och det är ju så kuuuuul.

Och såklart behöver vi träna på att jag tittar ner så mycket det blir ju dk.


Inkallning = 9

Tjohopp det är så kul att hon måste hoppa innan hon sätter sig.

Film finns längre ner.


Ställande = 8

Lite samma sak som vid läggande, lite sakta för att hon ska klara det.


Apportering = 8

Woow imponerad av min fd "flismaskin" INTE ett enda tugg. Jag sa apport lämnade fram apporten och hon tog den men domaren dömde efter gamla regler så jag vet inte om det påverkade resultatet. När han kommenterade efter hade jag för mig att vi gjorde rätt men sa inget. Däremot nästa förare som hade mer talförmåga sa till om dem nya reglerna och hon kom sen ut från plan och hälsade från domaren att han dömt hundarna innan efter gamla regler.

Mer än nöjd oavsett för som sagt INGET TUGG Wiiiie!


Hopp över hinder = 6

Lilla Duracella hade brått och precis en sekund innan kommendering tjuvade hon. Ja vad ska man säga Tjuva = förväntan och fortfarande arbetslust, bara positivt, iallafall för mig. Det där händer inte ofta annars men det händer så stadga det kan vi träna på. Och jag har baklängeskedjat och jag tror jag ska avsluta vid apporten istället för vid hoppet. 


Helhet = 9

Skit bra tycker jag.


Som avslutning sa herr domare att - Den där hunden är kanon och det finns stor kapacitet att komma riktigt långt med henne om du vill.

Kan man få bättre omdöme utanför protokollet?


För övrigt var ytan väldigt liten där vi väntade och på sista filmen ser ni hur lugn pch fin min Duracella kan vara trots tävlande och hundar runt om sig.


Glad och nöjd som en speleman är både jag och Spira.



 
 
   Puss och Kram hälsar Tresor De Brie Mizz La Motte Noir "Spira Duracella"  
 





Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards