Alla inlägg den 11 maj 2012

Av Monica Lindén - 11 maj 2012 16:10

Så har vi då fått äran att ha Wimsa här ett tag. Wimsa är en
fantastiskt duktig briard, en av dem mest väluppfostrade jag träffat. Men med
tanke på att hennes matte verkligen kan  konsten att träna hund så

 kanske man inte tycker det är konstigt,men man ska ju vara medveten om

 att det ligger timmar bakom detta. Ända sen jag träffade Sara första gången

 så har jag haft som mål att jag också vill lära mig att träna hund på det sättet.

För mig blir saker trovärdig när andra sitter med facit, på
så sätt att dem har lyckats med sina egna.

 På ett seminarium jag var på i London med Anthony Robbins så lärde jag 

 Så här enkelt är det Gör bara som dem gör, även om ni  nu tänker att hund är

 individ så får man ju inte glömma att är man
duktig tränare, så hittar man lösningar. Det har ju andra tränarna också fått göra och
framför allt handlar det om att INTE ge upp utan funkar saker inte, så tar man
en annan väg. Hitta en förebild, lär dig allt den kan lära dig, när du lärt dig
det, gå vidare hitta nästa. Vem sa att det tog en kvart? Klart det tar tid men
om man gillar utmaningar så är det ju att göra/träna som är roligt inte att det
tar slut liksom. Ja ja nog om det. 

   Det funkar i vart fall bra att ha dem här tre fina tjejerna ihop

 men som den försiktiga människan
jag är, håller jag extra hårt på vissa saker, som inget bus inomhus av Spira
och inte vara odräglig mot vår gäst. Wimsa är ju jätte duktig på att säga till
på ett fint sätt men Magica har en tendens att vilja hjälpa till mot Spira om
nån annan hund säger ifrån till henne så det vill jag undvika. Händelsen med
överfallet på mina hundar häromdagen sitter ju också färskt i minnet och jag
kan ju bara erkänna att jag inte är rätt person att ta hand om ett hundslagsmål
även om jag vet att det är lugnt mellan dessa. Men en galen matte som skriker,
hoppar och tjoar jagar nog bara på dem mer.

    Ja gårdagen var en konstig dag och den började inte så lyckosamt.

Sonen Kenny skulle köra med vår ganska nyinskaffade Pick up till affären

 och när han skulle göra en vänstersväng in på parkeringen vid affären så kom det

 en gubbe, kanske utan glasögon eller nåt för plötsligt satt han i baken

 på vår bil. Inte så kul för Kenny, som lider av en redan dålig nacke efter

 ett överfall med ett järnrör för ganska många år sen.  Och visst bilen går
och laga men hur kul är det att vara utan bil när man behöver den i arbetet och
det är svårt att vara utan när man bor som vi gör.

   Idag tog jag bilen och körde in till Vittsjö för jag behövde handla.

Jag parkerade hos Bosse och så tog jag promenader med dem en och en.

 Wimsa var väl inte så imponerad, hon
hade nog hellre tagit en runda i skogen men dem andra behöver ju miljöträna så
det fick bli så idag. 3 promenader på 30-35 minuter var, sen var jag lagom mör men
så fick jag fika hos kära mannen och det var ju trevligt. Däremot så funkade
det sådär att ha larm på bilen när man har en i baksätet. Larmet gick såklart
igång två gånger så det får Bosse bildoktor titta på ikväll.

  För övrigt är det lugnt som bara den i huset och jag är djupt imponerad. Känns nämligen som det
är lugnare än vanligt, kanske påverkar fina Wimsa flocken på ett bra sätt. Jag
kommer att ägna dessa två veckor mer till hundarna än till jobb så kan vi komma
igång med träningen igen. På tisdag är det dags att gå kurs med Spira igen och
jag längtar. Kanon bra att det är lagt på tisdagar, det är friträning då med så
jag kan ta med Magica 1 timme innan kursen och träna henne med. Jag har också
anmält henne och mig till en spårkurs i augusti vilket jag tror kan passa den
lilla fröken. Själv har ju inte haft så mycket intresse för spår tidigare men
tänker så här, att om Magica har kul och jag lär mig mer så kanske det blir
roligare. Skam den som ger sig. Nu hoppas jag bara att Therese och lilla
gårdshunden Pixie fick plats på samma kurs, jätte kul att träna hund ihop med
bästa dottern ju och vilken fröjd att se den lilla hunden lära sig spåra hon
med.

Här är lite vad som hänt sen sist.

 

Rolf och Manicken kom och hälsade på och vi passade på att ringträna eftersom jag ska springa med denna manick i Hässleholm.

  Lite bus med Spira tycktes också falla denna killen i smaken.

   

Våren är kommen trots allt och det gillar både matten och hundarna.

En dag fick Spira springa lös i skogen med riesenkillen Zheffen. Han tycket hon var en "mysko" riesen med tofs.

 

Ja man kan ju fråga sig om man har en lååååååååång briard? Ja hon är ju helt klart magiská Magica och det ibalnd lyckas vi kanske inte helt med kameran, men att springa bredvid mattes nya råsa cykel gillar hon jätte mycket.

Magica lyckas dra igång Wimsa säkert hela 5 minuter men sen vill Wimsa ligga inne hos "semestermatten".

Ha en go helg, för det ska vi och på söndag ska vi kolla IPO tävling.      

Ovido - Quiz & Flashcards