Direktlänk till inlägg 6 februari 2013

Snart är det vår.

Av Monica Lindén - 6 februari 2013 20:43

 Det går upp och ner mest hela tiden både med väder och annat. Andra influensatjofräsen sen nyårsafton rök man ju också på. Jag har ju inte haft mycket sånt här i mina dar och man känner sig inte så värst skojig eller fräsch. Håret påminde om en svintoboll efter 2 dagars sängliggande och jag var frestad att ta ett nytt "frisyrfoto" men om det är katastrof efter vanlig natt så var detta nåt i hästväg, så jag avstod. Tyckte tom Spira såg lite rädd ut på morgonkvisten när hon tittade på mig     .

   Min söta energiska Spira. Bestämde ju för ett tag sen att hon skulle få lov att vara "hund" ett tag och slippa träna speciellt mycket. Dagarna jag låg i soffan med feber var hon kolugn. Hon intog platsen sidan om mig och sov mest hela dagen ihop med mig. Nu märker man att hon lagrat en del energi. Jag låter henne springa fritt och gå så lite så möjligt i koppel. Men utan koppel är det bara ett läge och det är full galopp. Fort iväg och sen kommer hon tillbaks i en rasande fart igen för att få några godisbitar och när dem slunkit ner tar hon jätte skuttet "allan" rakt upp och så iväg igen. Och så där håller det på tills vi går hem. Spelar ingen roll hur trött hon är eller hur länge vi är ute, det är galoppfart så fort hon är i rörelse. Hon måste ha en faslig kondis den där galna briarden. På tal om galen så är hon en jäkel på att leta sorkar och möss. Häromdagen tog hon ett skutt ut i diket och kom tillbaks med en mus i munnen ÖRK!    Den var redan i mushimlen som tur var.  

Men ett par veckor till sen börjar vi Caniskurs igen i Eslöv och fram tills dess tar vi det lugnt och tränar bara pyttelite då och då. Jag har valt att göra så här pga att hon blir så uppspelt när vi tränar, helt toppad vid belöningar både när det gäller godis och lek.  På måndag har vi bokat tid för att prova löpband. Hade hoppats på att hon kan lära sig gå i lagom takt och med lite tur kanske kunna fokusera. Klart att briarden vill trava hellre än gå men man känner att så fort hon ökar takten så stressar hon upp sig. Vi får se hur det går, funkar det så kan jag kanske börja låta henne gå på löpbandet hemma så småningom. Målet är inte i första hand att motionera utan att få henne att fokusera.

   Magica är just nu inne i en hungerperiod efter löpet. Hade hon fått bestämma hade hon ätit hela tiden. Hon tigger grymt mycket och öppnar man skafferiet så kommer hon i raketfart och sticker in huvet direkt för att hitta godis. Just nu kan man inte lämna ett skvatt framme. Till och med en tom ICA påse strimlade hon häromdagen i jakt på nåt gotta.

   Magica är anmäld till utställningen i Malmö. Spira får stå över ett tag. Ganska skönt att bara åka med en hund och dessutom den lättare av dem. Bara pälsvården innan på båda två tar en hel dag och det är rätt slitsamt.

   Funderar lite på hur planen för mig och hundarna ser ut för 2013. Allt med hund är så himla kul. Träningar, läger, utställningar mm. Men detta året kommer jag förmodligen tvingas ta det mycket lugnare med aktiviteter hit och dit. Jag kommer att behöva prioritera en massa andra saker. Det blir vårkurserna och lite utställningar men jag kommer bestämma vilka efter hand.

Livet blir inte alltid som man vill, fast egentligen handlar det om val man gjort innan och med facit hand så kan man ju undra hur i hela friden jag valt   . Nu är det dags att tänka om, ta krafttag och fundera på vart jag tänker hamna längre fram.   

Ha det gott och passa på att tänd levande ljus för snart är det vår och ljust på kvällen.

   


  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Monica Lindén - 2 mars 2014 17:57



Jag är så otroligt glaaaad tralla la för Spira och jag har träningstävlat på Hässleholms Hundcenter. Jag bestämde att vi skulle prova alla momenten precis som på vanlig tävling och utan godis eller leksaksbelöning.  Mål ska ju egentligen vara mät...

Av Monica Lindén - 12 december 2013 11:35

Jag gillar ju siffror och numerologi. Idag är det en trea om plussar ihop dagens datum. En trea står bla för det oväntade men också lite extra i mycket. Tre är ju också tro, hopp och kärlek, kropp, själ och ande, fadern , sonen och den heliga ande så...

Av Monica Lindén - 5 december 2013 15:22

Jag hoppas tomten kommer med massor av energi och ett fantastiskt 2014. Detta året vet jag inte vad som hänt för det blev väl inte som jag hade planerat precis. Men såklart är jag väldig glad över Magicas framfart i ringen och att hon blev champion...

Av Monica Lindén - 15 september 2013 13:24

Ja det är ju inte klokt vilken sommar vi haft, både vädermässigt och hundmässigt. Vi börjar med Spira. Min sötaste hund,som jag älskar så mycket   , bara för att hon alltid förgyller tillvaron för oss med sin otroliga energi som aldrig sinar. Hon ä...

Av Monica Lindén - 14 maj 2013 15:22

Visst är det så att man behöver en time out ibland. Man kör ju på, mest hela tiden och ibland snurrar det fasligt fort både här och där sen kommer det där ni vet -  hjulet snurrar fast hamstern är död   . Man funderar och funderar och försöker komma ...

Ovido - Quiz & Flashcards